Każdy kierowca doskonale wie, że posiadanie samochodu wiąże się z ogromną ilością obowiązków. Nie tylko trzeba dbać o ciągłość ubezpieczenia czy też o to, aby mieć w baku paliwo, lecz również o to, aby samochód był w odpowiedniej kondycji. Szczególnie dotyczy to układu hamulcowego, który stanowi fundament bezpiecznego poruszania się autem. Jak się jednak okazuje, co jakiś czas oprócz zmiany klocków czy też płynu hamulcowego, warto się uważniej przyjrzeć temu, w jakiej kondycji są zaciski hamulcowe.
Do czego służą zaciski hamulcowe?
Zanim jednak przejdzie się do tego, jak zregenerować zaciski hamulcowe, a także jakie są objawy ich zużycia, najpierw warto sobie odpowiedzieć na pytanie, do czego one konkretnie służą i jakie jest ich przeznaczenie.
Zacisk hamulcowy to element, w którym umieszczone są klocki hamulcowe. Połączony jest on z układem hamulcowym poprzez specjalny przewód, w którym obecny jest płyn. Co się dzieje, gdy kierowca wciska pedał hamulca? Zwiększa się wtedy ciśnienie płynu hamulcowego, który z wielokrotnie większą siłą oddziałuje właśnie na zacisk. Wciskając pedał hamulca, powoduje się, że na tarczy hamulcowej zaciska się zacisk, a wraz z nim dociskane są do tarczy klocki, co rzecz jasna powoduje hamowanie.
Jakie są objawy uszkodzonych zacisków hamulcowych?
Jak zatem widać, zacisk hamulcowy jest krytycznie ważnym elementem układu hamulcowego. Bez niego pozostałe elementy są bezużyteczne. Jak również warto zauważyć, zacisk hamulcowy jest częścią ruchomą, która stale podczas jazdy zmienia swoją pozycję. Jednocześnie narażonym jest w ogromnym stopniu na działanie różnego rodzaju form zabrudzenia. Przede wszystkim tego pochodzącego z drogi, czyli np. piasku lub błota, lecz również pyłu pochodzącego z klocków hamulcowych. Warunki pracy zacisku hamulcowego są więc ekstremalnie trudne. Nic więc dziwnego, że co jakiś czas dochodzi do jego zabrudzenia. Jakie mogą być objawy problemów z zaciskiem hamulcowym?
W sytuacji, gdy zacisk hamulcowy nie działa tak, jak powinien, z reguły dochodzi do sytuacji, gdy zakres jego pracy się zmniejsza. Najczęściej wygląda to tak, że zacisk nie odskakuje od tarczy pomimo odpuszczenia hamulca. Przez to klocki cały czas są dociskane, a koło hamuje. Dochodzi więc do generowania ogromnej ilości ciepła, a także szybkiego zużywania się tarczy i klocków. Łatwo jest to wyczuć, przykładając dłoń do koła, które będzie wyraźnie ciepłe. Podczas jazdy pojawiać się może piszczenie, a także wyczuwalne może być gorsze hamowanie daną stroną auta.
Jak powinna wyglądać regeneracja zacisków hamulcowych?
Zasadne jest więc teraz pytanie, jak dokonać regeneracji takiego zacisku. Co powinno się zrobić, aby znowu działał on, jak należy?
Jak się okazuje, jest to stosunkowo proste, o ile ma się nieco praktyki w pracach mechanicznych. To, co trzeba zrobić, to zakupić specjalny zestaw regeneracyjny, w skład którego wchodzić będą uszczelki obecne w zacisku, a także pracujący w nim tłoczek. Wystarczy tylko zdjąć z koła zacisk, wyczyścić go, wymienić wszystkie te elementy. Wprawnej w takich pracach osobie zajmie to mniej niż godzinę.
Najnowsze komentarze