Wbrew pozorom uszczelka pod głowicą może okazać się częścią decydującą o tym czy auto warto naprawiać, czy raczej złomować. Jej naprawa jest bardzo kosztowna, a co za tym idzie, często jest nierentowna. Wiele osób po zdiagnozowaniu problemów z uszczelką pod głowicą zdecyduje się na to, by samochodu się pozbyć. Oczywiście naprawa tego elementu jest możliwa, ale jest droga. Stąd też w starszych modelach najczęściej nie ma sensu podejmować działań naprawczych. By móc stwierdzić, że uszczelka pod głowicą wymaga wymiany, koniecznie trzeba wiedzieć, jakie są objawy problemów z nią. Na co powinno się zwracać uwagę? Co powinno wzbudzić niepokój kierowcy?
Uszczelka pod głowicą objawy
Uszczelka pod głowicą to element izolacyjny, który jest umieszczony pomiędzy głowicą silnika, a jego kadłubem. Zapewnia on szczelne przewodzenie oleju i płynów chłodniczych. Pęknięta, przepalona albo po prostu zniszczona uszczelka może doprowadzić do bardzo kosztownych napraw silnika. Dlatego tak ważne jest to, by jak najszybciej ją naprawić jeśli zaistniała taka potrzeba. Pierwszym znakiem, że z izolacją może być coś nie w porządku, jest szlam pod korkiem wlewu płynu chłodniczego. Czasami pod wspomnianym korkiem pojawia się maź. Jeśli jest ona ciemnobrunatna, to oznacza, że uszczelka jest uszkodzona i konieczna będzie jak najszybsza naprawa. Dużo trudniej jest zauważyć gęsty dym wydobywający się z rury wydechowej. Wprawdzie jego przyczyn może być wiele, ale jeśli towarzyszy mu rosnące spalanie paliwa i równocześnie spadek mocy silnika, to problemem najprawdopodobniej jest właśnie uszczelka. Kolejną sprawą są ślady oleju na filtrze powietrza. W pełni sprawnym samochodzie nie mają prawa się one pojawić. Jeśli jednak olej zbiera się w obudowie filtra powietrza, to znaczy, że uszczelka nie jest sprawna i nie spełnia już swojej roli. Kolejnym objawem, który można zauważyć bez pomocy mechanika, jest wyczuwalny zapach spalin wewnątrz samochodu. Jeśli wsiadając do auta, czujemy spaliny, to jak najszybciej powinniśmy udać się do warsztatu. Bardzo ważnym wskaźnikiem tego, że z uszczelką dzieje się coś niedobrego jest także nierówna praca silnika na wolnych obrotach oraz przegrzewanie się silnika.
Pomoc mechanika
Wprawdzie lista objawów uszczelki pod głowicą, która nadaje się do wymiany, jest bardzo długa, to diagnozę powinien postawić profesjonalny mechanik. To jedyna osoba, która jest w stanie poprawnie określić czy przyczyną kłopotów jest uszczelka, czy może jednak coś innego. Warto też pamiętać, że elementem diagnozy jest wycena kosztów naprawy. W przypadku wymiany uszczelki pod głowicą będzie wahała się ona od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Cena ta jest związana z bardzo dużą trudnością przeprowadzenia całej procedury. Nie każdy mechanik potrafi sobie z nią poradzić i nie każdy ma odpowiedni do tego sprzęt. Dlatego przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji, należy przeprowadzić dokładną diagnostykę, która potwierdzi lub wyeliminuje uszkodzenie uszczelki pod głowicą jako przyczyny występujących objawów.
Najnowsze komentarze